کد مطلب:231534 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:208

از سوره ی نور
87- عبدالله بن جندب گوید: برای حضرت رضا علیه السلام نوشتم تفسیر آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذكر فیها اسمه» را برایم بیان فرمائید.

امام رضا در جواب من نوشت: اما بعد محمد در میان مردم امین خداوند بود پس از اینكه پیغمبر از جهان رفت ما اهل بیت وارث او می باشیم، پس ما اكنون امنای پروردگار در روی زمین هستیم، علم منایا و بلایا و انساب عرب در نزد ما قرار دارد،



[ صفحه 532]



و ما می دانیم چه اشخاصی بر فطرت اسلام متولد شده اند، و حقیقت ایمان هر كسی را می دانیم.

ما هرگاه مردی را مشاهده كنیم حقیقت ایمان و نفاق را در چهره او مشاهده می كنیم، شیعیان ما و پدران آنها با نام و نشان در كتاب مخصوص نوشته شده اند، خداوند از ما و آنها پیمان گرفته است، آن ها با ما در یكجا وارد می شوند و منزل می كنند.

ما و شیعیان، مسلمان حقیقی و واقعی هستیم و تا روز قیامت مسلمان حقیقی ما و شیعیان ما می باشند.

ما به ریسمان محكم پیغمبر چنگ می زنیم، و پیغمبر به ریسمان محكم خداوند چنگ می زند، و شیعیان ما هم به ریسمان ما چنگ خواهند زد، هر كس از ما مفارقت كند هلاك می گردد، و هر كس از ما پیروی كند نجات پیدا می كند.

كسانی كه از ما جدا شوند و ولایت ما را انكار نمایند كافرند، و هر كس از ما و یا پیروان ما متابعت كند مؤمن است، كافر ما را دوست نمی دارد و مؤمن ما را دشمن نمی گردد.

هر كس بمیرد در حالی كه ما را دوست داشته باشد خداوند او را با ما مبعوث می كند، ما برای پیروان خود نوری هستیم كه با آن نور راه پیدا می كنند و هدایت می شوند.

هر كس بخواهد هدایت یابد به وسیله ما هدایت می شود، هر كس با ما نباشد مسلمان نخواهد بود.

دین را خداوند به وسیله ما افتتاح كرد و در ما هم ختم خواهد فرمود، خداوند به وسیله ما شما را از طعام و غذای دنیا سیر كرد و به وسیله ما از آسمان باران فرستاد



[ صفحه 533]



خداوند متعال به جهت ما شما را از غرق شدن در دریا و فرورفتن در زمین حفظ كرده است، و خداوند به وسیله ما شما را در دنیا و در قبر، در محشر، در صراط در نزد میزان، و در هنگام دخول بهشت نفع می رساند.

مثل ما در كتاب خداوند مانند مشكاتی است كه در قندیل باشد، مشكاة ما هستیم، و مصباح محمد رسول خدا صلی الله علیه و آله است كه در میان آبگینه مانند ستاره فروزان می درخشد.

قرآن نوری است بالای نوری، و خداوند با نور هدایت خود هركس را بخواهد هدایت می كند.

پروردگار برای مردم مثل ها می زند و او بر هر چیزی قادر است، پس نور، علی علیه السلام است، و خداوند به ولایت ما هر كس را بخواهد هدایت می نماید، و بر خداوند است كه دوست ما را با چهره نورانی مبعوث كند و حجت وی را به او نشان دهد، و خداوند دوستان ما را از پرهیزكاران قرار می دهد و آنان را در زمره صدیقان و شهیدان و صالحان به شمار می آورد.

شهیدان ما بر سایر شهداء برتری دارند و شهدای شیعیان ما نیز بر سایر شهیدان برتری دارند، ما برگزیدگان و فرزندان پیامبران هستیم، و در كتاب خداوند ما را معصوم معرفی كرده و ما از همه مردم به رسول خدا سزاواریم.

و ما كسانی هستیم كه خداوند برای آنها دین خود را تشریع كرده است، و در كتاب خود فرموده: «شرع لكم من الدین ما وصی به نوحا و الذی أوحینا الیك و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی»

ما شریعت را فراگرفتیم و رسانیدیم آن چه را فراگرفته بودیم، علوم پیامبران را خداوند در نزد ما ودیعه گذاشت.



[ صفحه 534]



ما وراث پیغمبران و ورثه صاحبان علم و پیامبران اولواالعزم می باشیم، اینك دین را به پا دارید همان طوركه خداوند فرموده: از همدیگر پراكنده نگردید بر مشركین بسیار سنگین است كه شما آنها را به ولایت علی علیه السلام دعوت می كنید.

ای محمد خداوند هدایت می كند كسانی كه تو را در مورد ولایت علی علیه السلام اجابت می كنند.

ای محمد من كتابی را برای تو نازل كردم، در آن كتاب تدبر كن و تأمل نما كه در آن شفا و نور هست، دلیل بر این مطلب آیه شریفه «فی بیوت اذن الله أن ترفع و یذكر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الآصال» سپس خداوند متعال مثلی زد برای كسانی كه با آنها منازعه كردند و فرمود: «و الذین كفروا أعمالهم كسراب بقیعة».

سراب آن چیزی است كه در بیابان و كویرها از دور می درخشد، و آدم تشنه خیال می كند آن آب است، هنگامی كه خود را به آن رسانید چیزی مشاهده نمی كند.

88- عباس بن هلال گوید: از حضرت رضا علیه السلام از آیه شریفه «الله نور السماوات و الارض» سؤال كردم فرمود: خداوند اهل آسمان و زمین را هدایت می كند.